fredag 2 maj 2014

Min hudvårdsrutin Del 1

Jag har tänkt länge att denna bloggen inte ska bli ytlig, men så ändrade jag mig. Inte om ytligheten i sig, men om att jag skulle kunna göra vissa inlägg som är lite ytligare än andra. Och nu tänkte jag skriva om min hudvårdsrutin.

Ja, jag är intresserad av hudvård och av hud som mår bra. Det värsta med huden är om den antingen är så torr att den stramar eller att man har finnar som gör djävulskt ont. Och det handlar ju inte om utseendet, jo lite, men mest om smärta. Jag vill kunna gå runt om dagarna utan att att behöva bry mig om min hud i ansiktet eller på kroppen, den ska kännas bekväm och jag ska känna mig bekväm i den.

Jag har en blandhy, som de allra flesta, och dras därför med torra och knottriga kinder, men en oljig T-zon (haka, näsa och panna). Det är därför ganska svårt att hitta produkter som passar både min hud, men även min plånbok.

Jag har kommit på, efter att ha testat en massa produkter med en massa olika effekter att min hud också är känslig mot vissa ingredienser, därav stora mängder mandelolja. Jag använde Weledas serie Almond och min hud fick hundratals små knottror, varken behagligt eller snyggt. Jag har dessutom kommit på att min hud fungerar bra med en starkare, effektiv rengöring, ett ansiktsvatten och sedan en kraftig återfuktare. Andra kan istället köra på en mildare rengöring (och då inte torka ut huden på samma sätt) och sedan använda en mindre återfuktande kräm, men det passar inte mig.

Jag tänkte berätta vad jag använder för produkter. I denna, del 1, tänkte jag visa min morgonrutin, det som jag gör på morgonen. Då tvättar jag ansiktet för att vakna till (de dagar jag inte duschar på morgonen).



På morgonen använder jag:

1. Rengöring som man använder tillsammans med vatten för att få ett lödder.
Neutrogena Visibly Clear Pink Grapefruit Facial Wash (200 ml)
Kostar runt 60 kr.

2. Ansiktsvatten på en halv bomullsrondell (man måste ekonomisk) och sveper i ansiktet.
The Body Shop Seaweed Clarifying Toner (200 ml)
Kostar 140 kr.

3. Ansiktskräm som är i gelform och som faktiskt håller ansiktet återfuktat (trots att det bara är en gel).
The Body Shop Seaweed Mattifying Day Cream (50 ml)
Kostar 195 kr.

Dessa produkter fungerar bra och är visserligen ganska dyra (i alla fall det från The Body Shop), men jag tycker dessa fungerar på mig. Jag tänkte komma med ordentliga produktrecensioner senare. Nackdelen med denna serie är också att dagkrämen inte har något solskydd i sig, jag får leta upp en annan produkt som har det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar