torsdag 22 maj 2014

Redovisning i kursen Teknikspecialisering

Igår hade vi redovisning i kursen Teknikspecialisering. Specialiserat på vad? På min skola har de i alla fall gjort så att teknikspecen är anpassad efter inriktningen, vilket betyder att min kurs har varit inriktad på arkitektur, miljö och samhällsbyggnad. Vi skulle göra ett projekt, i samma omfång som gymnasiearbetet. En del valde att bygga på sitt gymnasiearbete, medan andra valde att göra ett helt nytt projekt. Självfallet ingick jag i grupp nummer två, ambitiös som jag är. Dessutom jobbade jag ju själv på gymnasiearbetet, och nu fick jag möjligheten att jobba i grupp. En arbetsmetod som har både fördelar och nackdelar.

Vi valde att göra modeller av statyer som skulle symbolisera miljö- och klimattänk, men även med fokus på teknikprogrammet, och på frågan om hur man ska kunna göra detta program mer populärt.

Min modell resulterade i en stor glödlampa, av tre träskivor, på en platta som kan snurra och en liten vindkraftstation. Vindsnurrorna ska drivas av vinden och producera elektricitet som kan snurra lampan runt och tända den (estetiskt, fungerar ej praktiskt).


Nu är inte bildkvaliteten prefekt, men det får duga. Jag är verkligen nöjd med mitt arbete och projektrapporten. Vi hade dessutom redovisning av projektet idag. Min lärare hade bjudit in två tidningar att komma, men tyvärr, eller lyckligtvis beroende på hur man ser det, så kom de inte. Lite skönt för då minskade pressen på oss som skulle redovisa, men lite synd för det är ju lite kul att komma med i tidningen för att man gjort ett ordentligt arbete, som de tror skulle intressera andra.

Redovisningen gick bra, och nu har jag bara två uppgifter i biologi (en labbrapport och ett mindre prov) och två av fyra slutprov i franskan kvar. Härligt. Jag kan se slutet, med endast fem skoldagar kvar. Heja! Heja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar