torsdag 29 maj 2014

Samhällets normer om kost, träning och utseende

Jag blir så trött på samhällets, dess normer och mig själv ibland. Det finns en drös med normer om hur man "ska" äta, träna och se ut. Varför det? Varför ska man följa dessa? Varför är det viktigt?

Frågorna bubblar inom mig, men jag kan inte hitta några svar.

För det första ska man vara nöjd med sin kropp, och trivas i den, för den är din egen och alldeles speciell. Men samtidigt så ska du träna flera gånger i veckan och äta hälsosamt för att bli hälsosam, men vilken är motivationen om du som det är redan älskar din kropp?

Min tränings- och kostmotivation handlar om att jag vill förändra min kropp. Gå ner i fettprocent eller bygga mer muskler. Men hur går den ekvationen ihop? Vara nöjd med sig själv och sin kropp samtidigt som att man ska motivera sig att träna och äta nyttigt?

Sen får man inte äta för nyttigt, för då är det fel. Då lägger man för stränga band på sig själv, och det är inte bra för psyket, för man ska kunna njuta av livet och kunna äta vad man vill. Samtidigt får man inte äta för onyttigt, för det är dåligt för hälsan. Hälsan ska vara tipp-topp, samtidigt som du ska unna dig godsaker, hur går den ekvationen ihop?

Normer skapas av samhället och de som lever i det, men varför har vi skapat en sådan hets kring kost, träning och utseende? Varför duger vi inte som vi är, varför är vi inte nöjda som vi är? Varför är det så viktigt att vara så hälsosam, på fysiskt och psykiskt, alla dagar i veckan? Varför skriver vi träningsdagböcker och räknar det vi äter? Varför mår vi dålig psykiskt och fysiskt om vi äter något onyttigt? Varför mår vi dåligt om vi istället äter något nyttigt? Aldrig mår vi bra, för att vi hela tiden värdesätter det vi äter, "vi är det vi äter", eller?

Aldrig tycks samhället ge oss beröm för att vi är på rätt väg, eller gör rätt. Det finns tydligen inga svar, eller oändligt med svar. Det gäller kanske bara att hitta ditt eget svar, eller? Jag faller också inom dessa normer. Men jag försöker släppa, låta bli att tänka. Träna när jag vill, för att jag vill (trots att jag bokför varenda liten sekund och rörelse), och äta vad jag vill, när jag vill.

Varför ska det vara så svårt att göra som man vill? Vad vill jag egentligen? Varför tränar jag? För att jag ska må bättre? För att jag mår bättre om jag passar in i samhällets träningsnormer eller för att jag mår bättre rent fysiskt? Varför äter jag nyttigt? För att jag mår bättre fysiskt, eller för att alla andra blir imponerade och ler uppmuntrande?

Jag är vilse i detta normälskande samhälle. Hur gör man för att må bra? Jag vill vara nöjd med mig själv, samtidigt som jag vill vara motiverad till att förbättra min hälsa genom kost och träning. Utseendet ska jag alltså vara nöjd med, samtidigt som jag vill förändra det, eller?


Om ett par dagar tänkte jag inleda en lite följetong av inlägg som fokuserar på hälsa och välmående. Jag tänkte fokusera på självkänsla, självförtroende och kroppsuppfattning inom dessa tre ämnen: kost, träning och utseende. Håll utkik här på bloggen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar