måndag 12 maj 2014

Skönhetsrecension: The Body Shop Seaweed Mattifying Day Cream

Då var det dags för en hudvårdsrecension igen, och denna gången är det min dagliga återfuktare från The Body Shop: Seaweed Mattifying Day Cream. Den är anpassad för kombinationshy, eller blandad hy, alternativt oljig, eller fet hy. 


Som sagt är det en återfuktare, men i form av en gel, och inte en kräm. Gelen är väldigt lätt, och känns absolut inte fett på huden, utan liknar aloe vera konsistensmässigt.

Krämen kommer i en plastburk, som fungerar bra som behållare. Dock föredrar jag tuber och pumpflaskor eftersom det är enklare och mer hygieniskt. Fördelen med burk är dock att man får ut allt ur förpackningen, och på så sätt mer för pengarna. 

Själva användningen av krämen fungerar bra och man kan nästan inte ta för mycket, utan den sjunker snabbt in i huden. Nästa lite för snabbt, eftersom jag ibland kan känna mig torr efteråt, eller att huden stramar lite. Men det lägger sig oftast efter ett tag. Jag tycker dock att produkten återfuktar effektivt, för det mesta (mest problem om jag till exempel använt skrubb och/eller uttorkande ansiktsmask), och får huden att bli mindre blank. Dock tycker jag att min hud håller sig mattare om jag använder en kraftigare återfuktare, eftersom huden då slipper återfukta sig själv genom att producera olja som gör t-zonen blank. Men sitter jag framför datorn en hel dag så är jag blank oavsett vad.

Den långvariga effekten tycker jag är bra. Dock kan jag inte använda denna krämen uteslutande, utan måste varva med en fetare kräm varannan dag, eller på nätterna. Annars blir mina kinder gärna knottriga och torra. Men vid varvning med annan kräm håller sig mina kinder sig lena och mjuka. 

Det ska dock tilläggas att det känns som om min hud mår bättre de dagar jag sminkar mig (använder BB-cream från The Body Shop som verkar återfuktande), och att min egentligen behöver kraftigare återfuktare än denna produkten. Ändå gillar jag den eftersom den är så lätt. Perfekt efter duschen efter träningen då man kanske fortfarande är lite varm, då gelen fungerar kylande.

Summasummarum tycker jag att gelen är bra, lite för mesig vad det gäller återfuktandet, men det vägs upp av den lätta konsistensen och att den nästan alltid tillför det min hud vad den behöver. Kan tyckas dyr (cirka 200 kr för 50 ml), men jag köpte min i London, där The Body Shops priser är betydligt lägre. 

Totalt sett får produkten 4 av 5 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar