måndag 5 maj 2014

Skönhetsrecension: Neutrogena Visibly Clear Pink Grapefruit Facial Wash

Jag tänkte köra några skönhetsproduktsrecensioner, på produkter som jag använder (som fungerar i en studentbudget) och som jag antingen är nöjd eller missnöjd med. Jag tänkte dessutom köra efter en slags mall, så man kan jämföra olika produkter med varandra; förpackning, innehåll, användning och effekt. Låter det som en idé? Just nu tänkte jag börja med produkterna i den hudvårdsrutin jag har, så jag har egentligen redan introducerat produkterna här på bloggen sedan tidigare.

Först ut är min rengöring som fungerar i ur och skur, på morgonen, i duschen och på kvällen.

Neutrogena Visibly Clear Pink Grapefruit Facial Wash


Förpackningen är så gott som genomskinlig och består av en pump. Jag tycker pumpar är det absolut bästa när det gäller rengöringsprodukter, både när det gäller för ansiktet och för kroppen. Det är lätt och smidigt, vare sig man står vid handfatet eller i duschen. Den här förpackning, och en hel del andra pumpflaskor, har dock en nackdel. Har man den i duschen finns det risk att vatten kommer in i flaskan. Inte så mycket, men när man kommer till bottnen så börjar produkten kännas tunnare och vattnigare.

Innehållsförteckning hittar du HÄR. Det jag gillar med innehållet är bland annat att alkoholen kommer långt ner, då det direkt torkar ut huden. Det som kan uppfattas som sämre är att innehållet inte uppfattas som direkt naturligt, och att produkten innehåller såväl parfym som färgämnen, något som huden kan reagera negativt på. Dock tycker jag inte det spelar så stor roll på en rengöringsprodukt som man ändå sköljer av.

Produkten är en slags gel, som är rosa, men som bildar ett vitt skum på ansiktet då man masserar på att fuktigt ansikte. Det räcker att ta ett pump till hela ansiktet. Jag uppfattar ibland min hud som känslig, och ibland som tålig. När det kommer till denna produkt så är min hud tålig, förutom runt ögonen. För mig fungerar verkligen inte denna i ögonområdet. Jag kan försiktigt svepa över med löddret, men verkligen inte massera runt ögonen och på ögonlocken för då svider det. Dock måste man använda produkten i två omgångar om man använder smink i hela ansiktet, jag väljer då en annan produkt att börja rengöringen med (som jag anser är effektivare än denna) och avslutar sedan med en omgång av denna produkt. Huden känns ren och fräsch efteråt, men jag måste verkligen använda en återfuktande produkt efter, annars stramar huden och blir glansig direkt.

Ja, just det, effekten. Jag vet inte riktigt. Jag har använt denna produkt länge, och får visserligen sällan finnar och blemmor (vilket jag får mycket om jag inte tvättar ansiktet alls), men pormaskarna har bosatt sig på näsan och hakan och vill inte försvinna. Jag är dessutom ganska torr på kinderna och denna produkt kan säkerligen vara en orsak då den här rätt så uttorkande.

Totalt sett är detta en bra produkt som gör sitt jobb, förutom med mina pormaskar. Den fungerar bra, håller bort mina finnar och har ett rimligt pris (runt 60 kronor för 200 ml), men skulle kunna fungera bättre.
Jag ger denna produkt 3 av 5.

Jag har flera olika rengöringsprodukter som jag skulle vilja testa. Bland annat Exuviance Clarifying Facial Cleanser, när jag har råd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar