torsdag 8 maj 2014

Studiebesök: Barsebäck

Nu tänkte jag berätta om mitt andra studiebesök, på Barsebäck. Och vad är då Barsebäck? Det är ett stängt kärnkraftverk i Skåne, som man nu kan komma och titta på, som turist och nyfiken skåning. Något som min klass (eller grupp i samma inriktning: Samhällsbyggande och Miljö) gjorde.

Innan själva rundturen klädda man in sig i vita rockar och hjälmar, för att man inte skulle få något radioaktivt smuts på kläderna. Om ens kläder eller man själv blir radioaktiv av strålning som kan finnas kvar så måste antingen lämna kläderna, tvätta sig eller stanna kvar på området. Det var bland annat därför som man inte fick tugga tuggummi, eller ha snus i munnen, för om det skulle bli radioaktivt, så skulle strålningen komma ner i magen, och man måste vänta på att objekt med strålning kommer ut igen, den naturliga vägen. Jag var otroligt rädd att jag skulle få en massa strålning, och jag tycker att cancer (som man kan få av för mycket strålning) är väldigt obehagligt.

Dock så klarade vi oss alla, och vi gick igenom mängder av olika kontroller som kontrollerade mängde strålning på våra kläder och våra kroppar. Och ingen var radioaktiv när vi gick in, och ingen var radioaktiv när vi gick ut. Lättnad.

Vi diskuterade kärnkraften en hel del efter besöket, med guiden. Och en del av oss i gruppen är emot kärnkraft (men kan förstå fördelarna) och en del är för. Så det blir intressanta diskussioner. Guiden påpekade bland annat att trots att man stängt kärnkraftverket i Barsebäck, så tillverkar Sverige fortfarande lika mycket elektricitet med kärnkraft, eftersom de andra kärnkraftverken nu går med högre effektivitet för att kompensera för förlusten av Barsebäck. Stängning av Barsebäck var egentligen mest ett politiskt spel. Konstigt egentligen. Undra hur mycket politikerna gör för att få vårt förtroende, som egentligen är hittepå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar