tisdag 27 maj 2014

Syr fluga till frack

Eftermiddagen har ägnat åt att sy en fluga till min baldejt. Han ska ha frack på sig, och då har man också fluga. Det snyggaste, tycker jag, är om färgen på flugan stämmer överens med färgen på klänningen. Det var lätt löst tack vare att jag sytt min balklänning själv och hade tyg över.

Här är själva rosetten, och jag ska bara sy bandet att ha runt halsen, och hitta på någon fiffig knäppning som inte är för lös eller för hård, eller som går att justera. Lite knepigt.


Gör såhär (själva rosetten):
(Sömsmån är inräknad i måtten som anges, här i centimeter)

1. Klipp ut tre rektanglar, två stycken stora (14x26) och en mindre (6x10). Se till att mönsterpassa så mönstret blir på rätt håll när du sytt ihop rosetten, om du har ett mönster som har rätt håll och ett fel håll. 

2. Sick-sacka ihop de två stora med den räta sidan utåt på båda delarna. Sick-sacka den lilla rektangeln.

3. Vik de två tygbitarna på längden (avigan utåt gällande den lilla) och sy ihop ungefär en centimeter in med raksöm. 

4. Vänd det två "rören" så den räta sidan kommer utåt.

5. Sy ihop gavlarna på det stora röret så du får ett band (som ett litet oelastiskt hårband).

6. Vik till rosetten så den får sådana snygga veck (kolla bilden), där mittenpartiet buktar uppåt, och sedan neråt, för att komma upp igen. Detta ger det typiska rosettutseendet. Sy ihop veckningen för hand genom hela rosetten, så att den håller den fina formen.

7. Nåla fast det lilla bandet runt rosetten (där du sydde ihop i nummer 6) och sy ihop för hand. Här valde jag att inte sy fast det lilla bandet i själva rosetten, utan som en separat ögla, för att man ska kunna skjuta bandet fram och tillbaka för att få rosetten helt symmetrisk. 

8. Sen var det den där fästanordningen...


Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar