onsdag 4 juni 2014

Bok-Onsdag: "Señor Peregrino" av Cecilia Samartin

Förra veckan klämde jag en bok på två dagar. Jag hade ju äntligen läst ut "Kära syster" och tänkte börja beta av min sommarlista och så gick jag på biblioteket och letade. Och så hittade jag "Señor Peregrino" av Cecilia Samartin, en bok som enligt recensenterna skulle vara i samma klass som "Tusen strålande solar" och "Flyga drake" av Khaled Hosseini, "Flyga drake" har jag ju läst, och den var fantastiskt bra! Så då kände jag att jag verkligen behövde läsa den här boken också!

Bild från Google.

Det är en väldigt bra bok som handlar om tro, hopp och kärlek, kort sagt. Tron som i fokuset på religionen och kristendomen, hoppet om att hoppas på en framtid, och kärleken som just åtrån och begär till andra människor. Men den handlar även om andra saker som utseendefixering, amerikansk och mexikansk kultur samt om relationerna i en familj.

Det handlar om en ung kvinna, Jamilet, som är otroligt vacker men som föds med ett stort födelsemärke på ryggen. Märket gör henne utanför och när hennes mamma dör väljer Jamilet att fly från Mexiko där hon är uppfödd till USA, till hennes moster som bor där. I USA får hon jobb som hembiträde åt en äldre man, Señor Peregrino, som bor på ett dårhus. Mannen börjar berätta historien om sitt liv för Jamilet, och hans historia varvas med Jamilets nya liv i USA.

Jag får väl lov att erkänna att det var en mäktig bok att hinna med på två dagar. Jag har verkligen inte hunnit smälta den ännu. Den ställer så många frågor om livet, om vad som är viktigt och värt ens tid. Vad är så viktigt att du ska ägna tid och kraft åt det? Boken fångar nya perspektiv, och jag tycker speciellt att den behandlar samhällets utseendefixering på ett fantastiskt sätt.

Det bästa var nog när jag läst klart och ville veta lite mer om författaren, och googlade. Då kom det upp att det finns en fristående fortsättning! Den andra boken heter "La Peregrina", och lyckan blev total. Dags för skattjakt på biblioteket! Cecilia Samartin har dessutom skrivit ett par andra böcker också. Yeay! En ny bra författare att lägga till i min lista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar