söndag 29 juni 2014

Mitt liv...

Hej alla där ute! Nu fick jag någon slags inspiration, eller vad jag nu ska kalla det. Men jag blev i alla fall sugen på att skriva upp mina förväntningar, ambitioner och mål för den närmsta framtiden. Låt säga inom de närmsta fem åren, det vill säga under min kommande utbildning.

Varför? Jo. Om jag inte vet vad jag har för mål, hur ska jag då kunna nå dem? Mitt liv står inför en väldigt stor förändring, och jag vet inte ännu hur min höst kommer se ut, eller var jag kommer befinna mig. Men en sak är säker, och det är att det kommer ske många stor förändringar i mitt liv.

Så nu sitter jag med två ihoptejpade A4-papper och gör en mind-map, eller tankekarta om man vill det. På den finns väldigt många kategorier, som till exempel vänner, kärlek, familj och släkt, bostad, utbildning, fritid, politik, jobb och arbete, skönhet, kost, träning och mode. Och så ställer jag mig frågan om hur jag vill leva mitt liv inom dessa kategorier. Hur vill jag vara och göra? Vilka är min ambitioner och vad är jag beredd att förlora på bekostnad av dessa mål?

Jag försöker att inte se det som en planering av mitt liv. För livet blir ändå inte som man tänker sig. Men jag måste ha någon struktur, och mål. Men livet är så stort, så jag vet inte om det går att få ner på två papper. Förhoppningsvis är mitt liv så stort att det inte ryms på två A4-sidor, jag vill att det en dag ska rymmas i en roman.

Oj, nu kom jag på två kategorier till; resor och ekonomi. Tar det någonsin slut? Nej, för livet är oändligt stort, eller så stort som du väljer att göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar