måndag 30 juni 2014

Today's Workout (Måndag vecka 27)

Magträningsutmaningen, dag 23:

- 100 sit-ups (långa sit-ups) (http://youtu.be/1fbU_MkV7NE) som jag delade upp i två set om 35 repetitioner och ett set om 30 repetitioner.
- 150 crunches ("vanliga" sit-ups) (http://youtu.be/Xyd_fa5zoEU) som jag delade upp i tre set om 50 repetitioner.
- 58 benlyft (http://youtu.be/JB2oyawG9KI)
- 90 sekunder plankan (http://youtu.be/3vgG_Zemg88)

Jag har kommit på (jag är så snabb i min tankegång) att magträning, precis som annan träning, blir mycket lättare om jag lyssnar på lite peppig musik! Så nu är det Spotify för fulla muggar under magträningsutmaningarna, och då känns inte plankan längre så fruktansvärd. Den känns mest i låren och axlarna nu, antar att magen börjar bli rätt så stark. Men det är bra! Det är ju därför jag ägnar en massa tid åt denna utmaning.

Sen blev det de 72 squatsen, eller benböjen. Jag körde 15 med fötterna vinklade framåt, 15 med fötterna vinklade utåt, och fortsatte varva så tills jag nådde 72 repetitioner. Jag valde att ta ut musklerna rejält och knep ihop skinkorna efter varje repetition, när jag var tillbaka i ursprungsläget. Då tar övningen mycket mer, det tycker jag i alla fall.

Och så gruppträningen. Det började redan när jag cyklade dit; darrig i hela kroppen. Den senaste veckan har jag inte varit hungrig på eftermiddagarna, men ändå ätit fika. Jag tyckte inte det kändes så hälsosamt, jag äter helst bara när jag är hungrig, och hoppade därför över fika idag. Dålig idé när det gäller träning. Kroppen var helt orkeslös och jag darrade mig igenom 45 minuters styrketräning. I alla fall när vi pressade lår och mage, men det har ju sina förklaringar...

Passet gick ut på att ledaren visade övningar som vi genomförde gemensamt till musik. En låt ben, en låt mage, en låt balans och en låt armar och rygg. Och sen ett varv till. Och en låt ben till, för någon i gruppen verkade tycka det var nödvändigt... Inte jag då, jag var så slut att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta. Men nu är det över. Jag klarade det. Hemma serverades det fiskpudding, och energiupptaget återtogs direkt efter träningen.

UPPDATE: Min tränare trodde att vi genomfört ungefär 60 squats/benböj under gruppträningen, vilket jag då drar av från de 500 jag ska göra. Då har jag 368 kvar. Imorgon tar jag vilodag, vilket betyder att jag på onsdag måste göra mina 72, plus de tolv (72-60) jag missar imorgon eftersom jag vilar då, alltså 84 stycken.

Dags för sängen nu. Så himla trött. Det här med jobb tar på kroppen, speciellt när man står lutad i en konstig vinkel åtta timmar om dagen. Skönt att vara hemma och vila lite. Men imorgon är det på det igen. Men jag tror vi blir klara med just den arbetsuppgiften imorgon, men det finns alltid något annat saftigt att sätta fart med.

Godnatt!

Bild från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar