lördag 12 juli 2014

Hyra bostad?

Beskedet kom igår, och det blev ett "ja". Ja, jag klarade det. Ja, jag är antagen till KTH och arkitektutbildningen. Ja, jag ska flytta till Stockholm. Helt ofattbart än så länge men det blir väl bättre om ett par veckor.

Men så var det bostad också... Jag har haft turen med mig och lyckats få tag i ett studentrum som hyrs ut privat, där jag delar kök, vardagsrum, toaletter och duschar med 9 andra studenter. Rummen ligger i en stor ombyggd villa i nordöstra Stockholm. Helt ofattbart att jag fick bostad så lätt... Jag hittade annonsen på blocket och ringde direkt, mycket bättre än att maila.

Så ska man skriva ett hyreskontrakt.

Det som jag tycker är viktigt är hur uppsägning, både för dig och för hyresvärden, sker. Men det finns en massa saker som borde stå i kontraktet. Och tänk på att även om hyresvärden sagt några saker muntligt, men som inte står i kontraktet, så gäller de inte. Jag har hittat ett par sådana detaljer i mitt kontrakt, och ska ringa och fråga hyresvärden hur vi kan omformulera vissa meningar så de blir korrekta. Och ja, det är viktigt!

Sen så blir det flytt om lite drygt en månad. Undra om jag någonsin kommer vilja bo i Skåne igen, eller om jag blir kvar uppåt landet. Livet har så många vändningar och ryck, och detta är bara ett av dem, men visserligen ett stort.

Nu ska jag njuta av mitt beskedet och drömma mig in i framtiden.

Bild från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar