söndag 6 juli 2014

På fredag, den 11 juli, då händer det

Nervös? Ja. Snart, väldigt snart, den 11 juli, då publiceras antagningsbeskeden till högskolan.


Jag får så fruktansvärt ont i magen bara jag tänker på det. Och jag inte koncentrera mig på något annat. Huvudet börjar snurra och känner mig illamående samtidigt som jag tror att mina ben kommer vika sig. Bostad är fixad i Stockholm, tro det eller ej, men den har jag ingen nytta av om jag inte kommer in på utbildningen. Snälla, snälla, snälla, låt mina betyg räcka till.

Ena sekunden shoppar jag kläder inför ett liv som arkitektstudent och surfar runt på IKEAs hemsida och funderar på hur jag vill möblera, och andra sekunden trillar nästan tårarna ner för kinderna för att jag tänker på hur jag kommer må om jag inte kommer in.

Varför har jag en sådana här prestationsångest? Jag vet inte. Men jag tror det har att göra med att de betygen jag lyckats få under gymnasietiden är de bästa jag någonsin skulle kunna sätta. Jag har gjort mitt yttersta, men räcker det? Om det inte räcker så kommer jag nedvärdera mig själv och det jag gjort, eftersom det inte dög.

Men jag försöker lugna ner mig genom att tänka att vi har en ny urvalsgrupp och jag har större chanser att klara mig tack vare att jag lyckats så bra, trots de svårare betygsstegen.

Ont i magen? Ja. Kommer jag att dö på grund av detta? Nej. Jag överlever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar