tisdag 1 juli 2014

Trisslotten - Hur ska jag göra?

Först får jag en trisslott i studentpresent. På den blev det 30 kronor. Då bytte jag in den mot en ny trisslott. På den blev det 60 kronor, gånger 2. Vad ska jag göra nu? Byta in den mot fyra nya? Mot 120 kronor? Eller mot ett par lotter och lite mindre pengar?

Vi har räknat lite på sannolikhet i gymnasiematematiken, speciellt om Svenska Spel och deras trisslott. I vinstplanen finns det 10 miljoner lotter, och bara 60 utav dem har en vinst på 100 000 kronor eller mer. Hur stor sannolikhet är det då att man lyckas få tag på en sådan lott? 0,0006%.

Men samtidigt så kan man vinna en ofantligt stor vinst... Hur ska jag göra? Att investera vinstpengarna i nya lotter ger bara mer pengar till Svenska Spel, förmodligen, eftersom de antagligen kommer gå utan vinst.

Det är precis detta spelföretagen är ute efter. Mer pengar in, och mindre pengar ut. Jag ska nog behålla vinsten, eller åtminstone en del av den...

Bild från Google.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar