fredag 18 juli 2014

Var nöjd med dig själv; del 5 - Sammanfattning

Jag tänkte jag skulle sammanställa min "Var nöjd med dig själv"-serie i nu fem delar. Detta är den sista för stunden, sammanfattningen.

Mina tidigare inlägg hittar du här:

Del 1: Introduktion

Del 2: Självkänslan

Del 3: Självförtroendet

Del 4: Kroppsuppfattningen


Det känns svårt att sammanfatta alla tre inlägg i en enda mening, men jag ska försöka.

"För att kunna vara nöjd med dig själv krävs bland annat att du har förmågan att tycka du är något värd, att tycka att du är bra som du är, att våga nöja dig med dig själv, att våga testa nya saker och be om hjälp, att våga se din kropp för den den är, och vara nöjd med kroppen oavsett hur den ser ut samtidigt som du behöver vara medveten om att det krävs att du ger allt hundra gånger om för att förändra den och ditt beteende."

Det blev en lång mening... Men en någorlunda sammanfattning. Du, ditt ätande, din träning och ditt utseende är inte allt här i världen. Du är så mycket mer, du är ju du. Du är din känslor, dina tankar och dina relationer med dig själv och andra människor. Du är så mycket du vill.

Jag lyssnade på ett radioprogram från LCHF-podden som var med bloggaren LCHF-ingenjören, My, där hon pratade om det här med misslyckanden. Hon menar att misslyckanden inte finns i hennes vokabulär, genom att gör sitt bästa och göra som en gjorde, som har en lyckats med att vara sig själv. Hennes mål är att gå ner i vikt, och skulle hon gå upp några kilo så skulle hon inte se det som ett misslyckande. Det är bara att ställa sig upp, borsta av knäna och fortsätta igen.

Och jag kan delvis hålla med henne, misslyckas gör en när man ger upp ett liv och en framtid där en mår bättre än idag, lyckas gör en varje gång en gör något som främjar hälsan och välmåendet, om det är det en strävar efter.

Du är bra som du är, och låt inte andra trycka ner dig för att du inte är som alla andra. Ingen är som någon annan, och vi alla är bra. Vi är olika, men det är inte negativt. Men vill du må bättre, så är det ditt ansvar att försöka nå dit. Och du kan om du vill. Jag lovar. Det handlar bara om viljan och motivationen, du måste ha bestämt dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar